גידל 122 שתילי קנאביס – נענש בעבודות שירות לציבור

למרות שנתפס מגדל בביתו 122 שתילי קנאביס נשפט תושב העיר לעונש 250 שעות שירות לציבור וקנס כספי בסך 4,000 שקלים. נסיבות החיים הקשות של הנאשם, שגדל בצל אם נרקומנית, השפיעו על גזר הדין.

מאת: עו”ד אלכסנדר רוזנוולד, פסקדין

בית משפט השלום בכפר סבא דחה לאחרונה את עמדת המדינה שדרשה לגזור שנת מאסר בפועל על תושב הוד השרון שנתפסו בביתו 122 שתילי קנאביס לצד כ-132 גרם בתפזורת.

השופט מיכאל קרשן
השופט מיכאל קרשן

השופט מיכאל קרשן התייחס בעיקר לכך שהנאשם הצליח להשתקם למרות נסיבות חיים עגומות כשגזר עליו עונש קל יחסית של 250 שעות שירות לציבור, מאסר על תנאי וקנס של 4,000 שקל.

“לראשונה בחייו נגמל הנאשם משימוש בסמים… גזירת עונש של מאסר בעבודות שירות תפגע באורח לא מידתי בנאשם ובסיכויי המשך שיקומו המוצלח”, נכתב בגזר הדין.

לפי כתב האישום המתוקן שהגישה המדינה נגד בחור כבן 37, בינואר 2016 תפסה המשטרה בדירתו שבהוד השרון 122 שתילי קנאביס במשקל 18.9 קילוגרם בנוסף לכ-132 גרם בתפזורת.

כתב האישום ייחס לו עבירה של גידול סם והחזקה לשימוש עצמי בלבד בהתאם להסדר טיעון שלא כלל הסכמה לעניין העונש. הנאשם הודה והורשע ולאחר מכן נשלח לשירות המבחן לצורך גזירת דינו.

שישה תסקירים הוגשו בעניינו של הנאשם שלקח חלק בטיפול שיקומי ארוך. התסקירים חשפו את סיפור חייו הקשה: אמו הייתה מכורה לסמים ומגיל 6 הוא שהה במסגרות חוץ ביתיות עד שהועבר לדודתו שנהגה כלפיו באלימות ובהזנחה קשה ואף נדונה למאסר בשל כך. בבגרותו הוא חידש קשר עם אמו שהפכה סיעודית וטיפל בה עד למותה לפני כשלוש שנים.

על פי פרטי התיק מגיל צעיר מאוד הנאשם היה חשוף לשימוש בקנאביס והשתמש בו באופן יומיומי, אבל מזה כשנה וחצי הוא מטופל ועבר שיקום מוצלח וחדל מהשימוש.

לפיכך המלצת השירות הייתה כי בית המשפט יגזור עליו עונש חינוכי של של”צ ולא מאסר בפועל שעלול לפגוע ביכולת שלו להתמיד בשיקום ולנהל אורח חיים עצמאי – ולהוביל לרגרסיה.

נציגי המדינה במשפט, עו”ד אוראל צבע-רוזנצוויג ועו”ד בני דורון, הסכימו שיש מקום להקל עם הנאשם אך דרשו לפחות שנת מאסר בפועל.

לעומתם ביקש הסניגור, עו”ד שחר מנדלמן, להתחשב בנסיבות האישיות של הנאשם ולאמץ את המלצת שירות המבחן. הנאשם עצמו הביע חרטה על מעשיו ותיאר את הדרך הארוכה שעבר עד כה ועוד צפויה לו בעתיד.

השופט קרשן הבהיר למדינה בפסק הדין כי לנוכח העובדה שהוסכם כי כל הכמות הגדולה שהחזיק הנאשם הייתה לצריכה עצמית ובהתחשב במסלול החיובי שעבר הנאשם מאז מעצרו – יש מקום לסטות מהעונש המקובל על העבירות שביצע ולהעדיף את שיקולי השיקום.

“הנאשם צועד דרך ארוכה וטובה במסלול השיקום… מוסכם על הכול שהכיוון חיובי, חיובי מאוד. לראשונה בחייו נגמל הנאשם משימוש בסמים, הוא נתרם באופן משמעותי מטיפול בכל הרבדים הנדרשים ובמסגרת זו מצליח הנאשם לעבד את נסיבות חייו העגומות והקשות מנשוא (נסיבות שללא ספק תרמו תרומה מכרעת לביצוע העבירות)”, כתב.

השופט הסכים כי בנסיבות אלה גזירת עונש מאסר – אפילו בעבודות שירות – עלול לפגוע בסיכויי השיקום של הנאשם, וקיבל את המלצת שירות המבחן שבעיניו ראויה והולמת את צרכיו.

לפיכך השופט הטיל על הנאשם עונשים של מאסר על תנאי (8 חודשים על גידול ו-3 חודשים על החזקה), צו מבחן למשך שנה, 250 שעות של של”צ וקנס של 4,000 שקל.

הכותב הוא עו”ד אלכסנדר רוזנוולד העוסק בפלילים ולא ייצג בתיק.

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר